10 tips; online schrijfstijl

10 tips; online schrijfstijl

 De manier van klant benadering en aanspreken is online anders dan offline. Om te beginnen is er online minder structuur en ben je online nog meer gericht op de lezer. De bezoeker kan online immers op verschillende knoppen drukken en verschillende pagina’s binnen jouw website bezoeken. Oftewel; je bezoeker zit achter het stuur! Het is dus belangrijk dat jij de bezoeker de juiste kant op stuurt en de aandacht vast weet te houden.


De manier van klant benadering en aanspreken is online anders dan offline. Om te beginnen is er online minder structuur en ben je online nog meer gericht op de lezer. De bezoeker kan online immers op verschillende knoppen drukken en verschillende pagina’s binnen jouw website bezoeken. Oftewel; je bezoeker zit achter het stuur! Het is dus belangrijk dat jij de bezoeker de juiste kant op stuurt en de aandacht vast weet te houden.

Hoe?

1. Zorg voor een prikkel en deel eigen belevingen;
2. Zorg voor een herkenbare schrijfstijl: dus niet ene keer ‘je’ en dan weer ‘u’;
3. Probeer een onderscheidende manier van schrijven te ontwikkelen. Anders dan die van je concurrentie;
4. Schrijf fris en vernieuwend (en gebruik afbeeldingen te ondersteuning van je tekst);
5. Gebruik makkelijke woorden om de drempel zo laag mogelijk te houden voor een brede groep;
6. Gebruik alleen branchegebonden termen en woorden als je zeker weet dat dat je doelgroep is;
7. Spreek bezoekers persoonlijk en meerdere keren persoonlijk aan, maak de afstand tot de lezer zo klein mogelijk;
8. Schrijf compact, gebruik korte zinnen en schrijf in de positieve vorm (we zijn goed in…);
9. Als je nieuw en anders bent. Klink dan ook nieuw en anders;
10. Zorg voor richtlijnen voor het online schrijven. Zodat iedereen binnen de organisatie op één lijn zit.

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Bron: Handboek online marketing 2013

43